Beh kedysi milovala, no musela sa ho vzdať.

 

Naša tradičná otázka na začiatok: ako sa máte?

Mám sa veľmi dobre, aj keď mám za sebou pracovne náročný minulý rok. Teraz som oddýchnutá, nabitá novou energiou a momentálne usilovne pracujem na novinkách, o ktorých ešte nechcem veľa prezrádzať. Okrem toho organizujem sedemnásť fit-pobytov ročne na Slovensku aj v zahraničí, na ktorých sa moji klienti naučia zdravo jesť, správne cvičiť a hlavne počúvať svoje telo. Môj pracovný kolotoč je niekedy naozaj náročný, ale zároveň ma práca s ľuďmi skutočne baví a je pre mňa veľkou výzvou. Nechodia ku mne len klienti, ktorí už majú s cvičením skúsenosti, ale aj úplní začiatočníci, a o to viac ma tešia ich výsledky, ktoré sú niekedy naozaj obdivuhodné a mám z nich veľkú radosť.

Ako znie vaša úplne prvá rada, keď k vám príde človek, ktorý je začiatočník?

Najzákladnejšie je, aby človek pochopil, že cvičenie a zdravý životný štýl, ku ktorým ľudí vediem, nie sú dôležité len kvôli vyformovanému telu. Samozrejme, že mladí ľudia cvičia hlavne preto, aby mali pekné postavičky, ale podstata by mala byť niekde inde. Je to hlavne o tom, aby sme boli rovnako zdraví, vitálni a hlavne sebestační aj v strednom a vyššom veku. Cvičenie je 50 % kvalitného života a ruka v ruke s tým, samozrejme, ide aj správna strava. Okrem toho je dôležité, aby ľudia nielen cvičili, ale aby sa naučili aj správne držanie tela, správne dýchať a hlavne správne vykonávať cviky, ktorým sa venujú. V opačnom prípade môže byť cvičenie nielenže neúčinné, ale ľudia si ním často škodia.

Keď niekto začína s cvičením, pri hľadaní informácií môže byť často zmätený pre množstvo často protichodných rád. Prejdime si niektoré z nich. Čo také cvičenie na lačno? Áno či nie?

Cvičenie na lačno je individuálne. Ja cvičím ráno vždy nalačno, ale je to preto, že mne osobne to tak vyhovuje. Či sa naraňajkujete po cvičení, alebo ešte pred ním, prispôsobte tomu, kedy pociťujete diskomfort. Dôležité je však povedať, že či pôjdete cvičiť nalačno alebo nie, efektivitu cvičenia a spaľovanie kalórií to neovplyvní. To je mýtus. Na druhej strane, musíte si uvedomiť, čo chcete počas toho konkrétneho tréningu dosiahnuť. Keď chcete podávať výkony, napredovať, zlepšovať sa, musíte mať dostatok energie a pred cvičením si doprať kvalitnú stravu. Keď si chce ísť niekto len tak ráno zabehať a vyhovuje mu ísť nalačno, je to v poriadku. Proces chudnutia však nijako neovplyvní, či si dáme kvalitné raňajky pred alebo po tréningu.

Strašiakom sú zväčša sacharidy. Kedy si ich môžeme dopriať?

Pokiaľ sa aktuálne snažíte schudnúť, sacharidy na večeru rozhodne vynechajte. V kvalitnej forme, čo je ryža, pečený zemiak alebo celozrnné ražné cestoviny, si ich doprajte na obed. Ak nechudnete a nie ste typ, ktorý priberie aj z toho, na čo sa len pozrie, môžete si ich dopriať aj na večeru, ale maximálne dvakrát do týždňa, viackrát ho nepotrebujete. Okrem sacharidov si pri chudnutí treba dať pozor ešte na ďalšiu vec. Všeobecne panuje názor, že chudnutie a ovocné šťavy idú dokopy. Ale to je mýtus. Pri ovocí aj ovocných šťavách platí to isté ako pri sacharidoch. Ak chcete zhadzovať kilá, ovocie si dajte jedine ráno, respektíve doobeda. Keď na vás príde kríza a máte tendenciu zhrešiť, skúste telo radšej oklamať pár kúskami orieškov či sušeného ovocia. Oriešky vás zasýtia a sušené ovocie je také sladké, že určite uspokojí chuť na ďalšie maškrty.

A čo cvičenie? Platí, že čím viac a čím dlhšie, tým lepšie?

To tiež nie je úplne pravda. Čo sa týka pravidelnosti, zhrnula by som to takto: raz je málo, dvakrát je ok, trikrát je ideálne, štyrikrát do týždňa je super. Keď chudnete, mali by ste cvičiť šesťkrát do týždňa a dopriať si deň voľna. Ľudia pri častom športovaní robia jednu veľkú chybu. Zabúdajú na relaxáciu. Musíme si uvedomiť, že čo svojmu telu vezmeme, to mu musíme aj vrátiť. Kto môže, nech si dopraje saunu či masáž, kto také možnosti nemá, postačí aj domáci kúpeľ alebo len leňošenie doma so psíkom. Je to dôležité, pretože svaly potrebujú oddych. Okrem toho pokiaľ telo nezregenerujete, na ďalšom tréningu určite nepodáte kvalitný výkon.

Musíme sa pripraviť na to, že strávime dlhé hodiny vo fitku, aby sme zhodili nejaké to kilečko?

Čo sa týka efektivity, najlepší je určite intervalový tréning, a to z pohľadu výkonnosti aj spaľovania. Ak si niekto myslí, že keď bude dlhšie šliapať na bicykli v rovnakej intenzite a schudne, je na omyle. Kvalitný kompletný tréning by mal trvať približne 45 – 60 minút plus kardio, dlhšie to naozaj zmysel nemá. A opäť - na čo netreba zabúdať, sú zdravotné cvičenia, teda strečing, joga, fitlopty, pilates... Ľudia majú tendenciu ich podceňovať a vynechávať, ale práve pri týchto cvičeniach najviac posilňujeme stred tela, ktorý v podstate určuje, akú máme silu, stabilitu, dynamiku, výbušnosť... Zdravotnými cvičeniami by sme mali dopĺňať celý tréningový plán. Ideálne je v týždni zaradiť dvakrát až štyrikrát kardio, dvakrát intenzívny silový tréning a raz niektoré zo zdravotných cvičení.

Nás aktuálne čaká Zber medailí s Radarom, čo je príležitosť pre všetkých nadšencov behu. Aký je váš vzťah k behaniu?

Ja som sa behaniu venovala od dvanástich rokov a vždy som ho milovala. Bohužiaľ, v osemnástich rokoch som mala ťažký úraz jednej nohy, začala som preťažovať druhú, s čím súviseli aj ďalšie komplikácie. Behu som sa však nevedela a nechcela vzdať, ale odniesli si to moje kolená. Skončilo to až tak, že som sa v noci budila na bolesť kolien, ktoré mám dnes nadmieru opotrebované. Môj lekár, ktorý sa o mňa stará, tvrdí, že som mimozemšťan, pretože s takými kolenami by nikto nevedel chodiť a nieto ešte cvičiť a naplno fungovať. Teda dnes, hoci by som si niekedy najradšej išla zabehať, kolená mi to už, bohužiaľ, nedovolia.

To znie trochu ako varovanie...

Určite nechcem nikoho odrádzať. Práve naopak. Som veľmi rada, že sa čoraz viac ľudí venuje športu, aj behu. Teší ma, že vznikajú nové fitnescentrá a je stále viac kvalitných trénerov, ktorí sa ľuďom profesionálne venujú. Tvrdím len, že všetci, čo začínajú, by mali byť veľmi opatrní! Beh je zdravý, pokiaľ ste naň fyzicky pripravený. Treba si dávať veľký pozor na kĺby, svaly aj šľachy. Telo musí byť pripravené na záťaž, akej ho vystavujeme. Základ je strečing pred behom a aj strečing po behu. Každý, kto sa chystá začať s behaním, si musí uvedomiť, že strečing, a hlavne regenerácia tela, je rovnaká súčasť tréningu ako samotný beh. Treba počúvať svoje telo, dávať si pozor a hlavne myslieť aj do budúcnosti. Aj vtedy, keď má človek pocit, že sa mu darí, že môže napredovať, musí myslieť na to, že raz bude mať päťdesiat a viac. Kĺby mu musia plnohodnotne slúžiť aj vo vyššom veku. Každý, kto športuje, by mal dbať aj na výživu chrupiek a nepodceňovať ani výživové doplnky.

Veľa sa hovorí aj o správnej technike. Na čo všetko by sme mali myslieť?

V prvom rade treba povedať, že správna bežecká obuv je absolútny základ. Pri behu by sme mali našľapovať cez pätu a vonkajšiu stranu chodidla, pričom posledný kontakt so zemou je špička. Nesmieme podceniť ani paže. Práca paží je najdôležitejšia, pretože paže udávajú rytmus a frekvenciu nôh. Pri dýchaní sú základom hlboké nádychy a výdychy. Tie vám pomôžu prekonať aj krízu, ktorá príde takmer vždy a na každého. Hlbokými nádychmi zvýšite kapacitu kyslíka, môžete znížiť tempo a predýchate tých pár momentov, kedy máte pocit ťažkých nôh a najradšej by ste to vzdali.

Čo by ste poradili nám bežcom deň predtým, ako sa budeme chystať na niektorý z behov Zberu medailí?

Deň predtým už netrénovať, ale oddychovať. Dopriať si kvalitnú, ľahko stráviteľnú stravu, aby ste mali dostatok energie a, samozrejme, nezabúdať na dostatok tekutín.

A nakoniec to, čo zaujíma určite všetkých... Môžeme si po takom veľkom výkone dopriať odmenu aj mimo striktného jedálneho lístka? Ako je to s naozaj s tými „opušťákmi“?

Rozhodne si musíte dať! Musíte vaše telo odmeniť! Samozrejme, s mierou. A časom, keď budete správnu stravu dodržiavať dlhšie, aj vaše telo s vami začne spolupracovať a postupne vás prejde chuť na niečo extrémne nezdravé, čo vám voľakedy najviac chutilo a bolo tou najväčšou odmenou. Ak jeden deň porušíte stravovací plán a na druhý deň nabehnete na zdravé jedlo a cvičenie, je to v poriadku. Druhý deň zhrešiť je už horší, lebo organizmus začína tušiť, že niečo je inak, a tretí deň je už problém. Ak však telu doprajete kvalitnú a pestrú stravu a vašej mysli relax, nebudete mať potrebu ani nutkanie na prejedanie sa. Základ je vždy vedieť počúvať svoje telo a dôverovať jeho „pokynom“.

Zore Czoborovej ďakujeme za rozhovor a prejeme veľa ďalších úspechov!

Autor foto: Dáša Šimeková