Ako chutí pravá čokoláda a čo je skutočný čaj?

Pravý čaj

Keď si chcete v obchode kúpiť čaj, pri pohľade na policu s ním sa výber zdá byť takmer neobmedzený a príchute nespočítateľné. Čaj má mnoho foriem, ale pravý čaj je iba to, čo pochádza z čajovníka čínskeho. Čajovník čínsky je vždyzelený krík alebo malý strom. Dorastá do výšky 10 – 15 m, ale pre lepší zber listov je zväčša strihaný na výšku do 2 m. Bylinný čaj, ak neobsahuje lístky alebo drť z čajovníka, je v skutočnosti bylinný nálev alebo odvar a v tomto kontexte ich za pravý čaj nepovažujeme.V pravom slova zmysle teda existujú len tieto druhy čaju: zelený čaj, oolong, čierny čaj, biely čaj a Pu-erh. Líšia sa rôznym stupňom fermentácie, čo je proces oxidácie a kvasenia bunkovej šťavy. Lístky sa pri nej sfarbia dohneda a vytvorí sa charakteristická aróma. Doba fermentácie ovplyvňuje chuť čaju a čím je kratšia, tým je chuť sviežejšia a jemnejšia.Zelený čaj je nefermentovaný, polozelený (oolong) je čiastočne fermentovaný, biely čaj ľahko fermentovaný, čierny je fermentovaný, tmavý ( typ Pu-erh) viacnásobne fermentovaný a nakoniec existuje aromatizovaný čaj, ktorý je aromatizovaný kvetmi, bylinami, ovocím a arómou. Byliny zaliate teplou vodou nie sú pravým čajom, čo však neznamená, že by nemali pozitívne účinky.

1. Zápar/nálev - pripravuje sa navlhčením bylín a zaliatím horúcom vodou. Po 15 - 30 min vylúhovania v zakrytej nádobe pri izbovej teplote sa precedí cez sitko alebo gázu. Pripravuje sa z mäkkých rastlinných častí, ktoré obsahujú ľahko odparovateľné látky (silice). Nemal by sa pripravovať do čajovej kanvice vo veľkom do zásoby, skôr sa odporúča popíjať ho čerstvo pripravený a teplý zo šálky.

2. Nisan – slabší nálev predávaný porciovaný v čajových vrecúškach. Najpohodlnejšia forma, ale aj najjemnejšia, čiže s menším účinkom. Používa sa bez dlhého lúhovania, v podstate ihneď, a to vnútorne i zvonku, napríklad ako obklad.

3. Odvar vodný, za tepla získaný výluh. Zvyčajne sa používa na tvrdé časti (semená, plody, kôra, drevo) alebo byle obsahujúce neprchavé účinné látky (triesloviny). V nerezovom hrnci sa zaliate vriacou vodou na miernom ohni varia 10 až 15 minút. Po odstavení sa nechajú lúhovať ešte 15 min v prikrytej nádobe. Vyvretá voda sa má doplniť a obsah precediť. Netreba ho nechať vychladnúť, ale scediť ešte horúci.

Pravá čokoláda

Naučte sa rozoznávať medzi pravou čokoládou a bežnou horkou čokoládou, ktorá dobre a zdravo iba pôsobí. Často totiž ide len o komoditnú kombináciu alkalizovaného kakaa, cukru, lecitínu, dochucovadiel a rôznych olejov, z ktorých má najhoršie meno asi palmový. Spoznajte ukazovatele kvality tak, aby ste neplatili len za o niečo tmavšiu hmotu s pár percentami kakaa navyše, ale aby ste si vyberali čokolády, ktoré naozaj môžu byť zdravým zážitkom čistej chuti.

Základ kvalitnej čokolády, by mal byť zložený len z dvoch zložiek. Z kakaovej hmoty a cukru. Kakaová hmota sa skladá z obsahu kakaového prachu a kakaového masla. Práve tento pomer dosť často rozhoduje o krémovitosti čokolády.Kakaové maslo je tuk obsiahnutý v kakaových bôboch a kakaové bôby sú jednou z najdrahších surovín potrebných pre výrobu čokolády. Preto sa rad výrobcov snaží nahradiť tento tuk inými, lacnejšími ingredienciami. Neexistuje však plnohodnotná náhrada za tento produkt a okrem inej chuti má výrobok potom aj iné nežiaduce vlastnosti, ako napr. vysoký obsah nezdravého cukru, vysoký obsah nasýtených tukov, rôzne stabilizátory, dochucovadlá.

Samozrejme, ak chcete mliečnu alebo orieškovú či inak zaujímavú čokoládu, tak sa môžu použiť ďalšie kvalitné ingrediencie. Pre mliečnu čokoládu kvalitné sušené kravské, mandľové alebo kokosové mlieko, pre orieškové čokolády orechy alebo z nich vyrobené kvalitné maslá a pre fajnšmekerské čokolády sú to základné koreniny, ako vanilka alebo škorica, ale aj divokejšie prísady, ako káva, kardamón, morská soľ, kakaové „nibs“ či lyofilizované ovocie.

Pri výbere čokolády nestačí, keď je na obale uvedené 70 % kakaa alebo viac. Musí to byť kakao, ktoré nebolo odtučnené a alkalizované. Čiže musí obsahovať skutočné kakaové maslo, ktoré je zdravé, a nie rastlinné margaríny. Málokedy však na čokoláde nájdete údaj, koľko antioxidantov obsahuje.Preto je obyčajné označenie „70-percentná čokoláda“ irelevantné a zavádzajúce. Kvalitné čokolády sú často označené ako Dark Excellence alebo Noir Intense.

Všímajte si tieto informácie

  • Základom je nájsť informáciu o tom, či bolo kakaové maslo odtučnené, alkalizované. Ak áno, v žiadnom prípade nejde o pravú kvalitnú čokoládu.

  • Tiež sa môžete riadiť podľa pôvodu kakaových bôbov, z ktorých je čokoláda vyrobená. Zárukou kvality sú Venezuela, Ekvádor, Indonézia, Kolumbia či Madagaskar. Z odrôd kakaovníka Criollo, Forastero alebo Nacional.

  • Nikdy sa nenechajte oklamať označením „pravá švajčiarska/pravá belgická čokoláda“.Toto označenie používa množstvo výrobcov a takto parazitujú na popularite čokolád zo spomínaných krajín. Zákon to nijako nezakazuje, nerieši.

  • Všímajte si zloženie. Blízko ku kvalitnej horkej čokoláde ste, ak sa na výrobu použili kakaová sušina, kakaové maslo, vanilka a trstinový cukor. Pri mliečnej čokoláde je to aj sušené mlieko a tolerovať môžete aj sójový lecitín, ktorý vylepšuje konzistenciu čokolády.

  • Rozhodne vráťte čokoládu do regálu, ak obsahuje: tuk (mliečny, stužený, kokosový, palmový), dochucovadlá, éčka, arómy, leštiaca zmes a pod.

  • Máte radi čokolády s orieškami, kúskami ovocia a rôznymi náplňami? Pozrite si ich obaly a zistíte, že práve tie obsahujú najviac škodlivých látok, ako sú cukry a umelé sladidlá. Napríklad v čokoládach s kúskami ovocia býva ovocie chemicky konzervované, aby nezačalo kvasiť.

  • Kvalitnú čokoládu nájdete v obchodoch so zdravou výživou alebo v špecializovaných predajniach. Keď si ju rozbalíte, za pár sekúnd sa vám začne topiť.

Ak sa nebavíme o rôzne ochutených čokoládach, všetci poznáme tri druhy čokolád. Biela čokoláda je v podstate najmenej zdravá a odporúčaná. Obsahuje biele kakaové maslo, čo je vlastne vylisovaný tuk z kakaových bôbov (tie obsahujú asi 52 % kakaového masla). Nájdete v nej kakaovú sušinu, cukor, sušené mlieko, prípadne aj vanilku a sójový lecitín. Mliečna čokoláda obsahuje to, čo biela čokoláda, len sa do nej pridáva ešte aj kakaová hmota, ktorá má priaznivé účinky na zdravie. Horká čokoláda je najzdravšia. Neobsahuje mlieko, len kakaovú hmotu, kakaové maslo, vanilku, sójový lecitín.